6353 Nabben

6353 Nabben, Sandvik.

Basfakta

Svensk signal: –

Svenskt reg. nr: 6353

Längd (m): 17,97

Bredd (m): 5,08

Djupgående (m): 2,06

Riggning/typ: Skonare

Brt: 40,43

Nrt: 34,16

Kort historik

1885: Byggd i Vejle av ek.

1885-1933: Hemmaorter i Ny By, Köpenhamn, Porsgrund (Norge), Grundsund, Arild, Höganäs, Smedby socken, Borgholm.

1933: Hemmaort i Sandviken.

1933: Grundstött och sjunkit vid Smågö i Västerviks skärgård på resa från Öland med potatis och kalkstensplattor. Besättningen räddad. Efter en tid bärgad och reparerad.

1936: Under resa Stockholm – Visby med last av bensin och olja i fat strandat vid Valars fyr under NNV-lig svår storm med hög sjö. Avseglat den 3 okt. Efter att ha passerat Landsort kl 06.05 em sattes kursen på Visby. Vinden, som tidigare varit frisk NV, övergick vid 8-tiden på kvällen till storm, varför gaffelfock och klyvare bärgades. Vid midnatt blåste full storm med hög överbrytande sjö, varvid bensinfaten gång på gång losspolades och förorsakade mycket arbete för besättningen. Kl 4 fm dagen därpå anlände fartyget till en position utanför Visby hamnpirar, men kunde till följd av den grova sjön ej angöra hamnen. Fartyget fortsatte därför länsande söderöver för att om möjligt söka nödhamn i Burgsvik. Kl 1.00 em siktades Näsrevet om styrbord. Kursen ändrades omedelbart. Härvid råkade fartyget taga ett svårt brott, vilket kastade däckslasten över åt babord, och förorsakade babords slagsida, samtidigt som motorn började krångla. Då revet passerats och kursen ändrats upp mot Valars fyr, gick åter flera grova brott över fartyget, och skiftande däckslasten över åt styrbord, givande fartyget svår styrbords slagsida. Samtidigt stannade motorn. Med tillhjälp av segel lyckades man ta sig in på Burgsviks yttre redd, där bägge ankarna fälldes kl 02.15 em. När fartyget därpå sejsade upp (rätteligen: ’såg upp’), sprang babords kätting. Det andra ankaret draggade, och fartyget drev i land och höggs en timme senare läck på grundet och vattenfylldes. Besättningen bärgades av lotsarna.

Besiktningsinstrument: Fartyget har så svåra skador i bottnen, att vattnet strömmar in lika fort som det utpumpas och anses därför ej värt att iståndsättas.

Redare/partsredare i Persnäs

EfternamnFörnamnTitel
NelsonPer Hjalmar JacobusSkeppsredare
OlssonJohan WilhelmLantbrukare
NilssonSigne KarolinaFru

Befälhavare i Persnäs

EfternamnFörnamn
NilssonAugust Adrian

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.